METODEN

Kurserne er tilrettelagt efter den suggestopædiske metode, som bygger på en erkendelse af, at vi ikke kun lærer med øjne og ører og ikke nødvendigvis bedst, når vi sidder ved et bord og modtager tavleundervisning. Vi tager hele kroppen i brug, danser, synger, tegner, leger og spiller os ind i sproget.

Georgi Lozanov

Du får ingen lektier for, og jeg lover, at det ikke bliver kedeligt.

Metoden er grundlagt af bulgareren Georgi Lozanov (1926-2012), oprindelig til sprogundervisning, som den er særlig velegnet til. Lozanov var neurolog, hjerneforsker og pædagog og begyndte i 1960’erne at udvikle en metode til sprogundervisning, der skulle trække på hjernens og psykens ubrugte reserver og udnytte menneskers potentiale i en accelereret og harmonisk udvikling. Metoden blev videreudviklet af lingvisten og musikpædagogen Evelina Gateva.

Evelina Gateva

Lozanovs opdagelse af de skjulte reserver resulterede i en langt hurtigere læring (3 til 5 gange bedre end traditionelle metoder) og en bedre fastholdelse af det indlærte stof.

Sprogundervisningen benytter sig af forskellige former for glad og harmonisk kommunikation til at aktivere de skjulte reserver. Udgangspunktet for undervisningen er de aktive og passive såkaldte koncerter, hvor stoffet læses op på særlige måder til klassisk musik. Metoden benytter sig også af rollespil og interaktiv sprogundervisning, som yderligere suppleres med sange, digte og kunst.